Sporten en griep

8 jan 2018 John Geurts

We hebben weer te maken met een griepepidemie volgens de media. Griep is een virusinfectie en wordt veroorzaakt door een bepaald soort virus, namelijk het influenzavirus. Het leidt tot hevigere symptomen die meestal ook het gehele lichaam betreffen, zoals koorts, een gevoel van algemene vermoeidheid en echt ziek zijn, rillingen, spierpijn, hoofdpijn, hoesten. Er zijn meerdere ziekten die in het begin erg veel lijken op een verkoudheid of griep. bijvoorbeeld keelontsteking, ontsteking van de bijholten en de ziekte van  Pfeiffer. Verkoudheid wordt ook veroorzaakt door een virus.

De verschijnselen van verkoudheid zijn: niezen en soms de volgende verschijnselen zoals verhoging beneden de 38 graden Celsius, tranende ogen, hoest, verstopte neus, hoofdpijn, oorpijn vooral bij kinderen.

Verschijnselen van griep zijn: begin plotseling, koorts boven 38 graden Celsius, koude rillingen, spierpijn, verstopte neus soms, het gevoel doodziek te zijn, hoofdpijn vermoeidheid en zwakte.

Een verkoudheid of griep verbetert meestal binnen vijf tot zeven dagen en na een dag of tien tot veertien ben je er weer volledig bovenop. Soms een terugval veroorzaakt door een bacterie boven op de reeds aanwezige virusinfectie.

Trainen met griep/koorts onder de leden is gevaarlijk, Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een myocarditis. Rust nemen en niet trainen!

Anders dan griep kun je met een verkoudheid (dus zonder griep) wel doortrainen. Er is een ezelsbruggetje waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten. De “Nekcheck”.

Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts dan is sporten toegestaan. De eerste twee dagen wel op een laag pitje. Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden Celsius), spierpijn in armen en benen en dergelijke, dan is het advies om niet te sporten.

Er zijn twee gouden regels voor sporten met griep of verkoudheid.

  1. Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden. Tip temperatuur opnemen voor het nemen van aspirine en paracetamol.
  2. Pas je training aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst. Verstandig is om het wat rustiger en niet te intensief te trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 3 = 6