Vermoeidheid… stress…burn out…wat kan de masseur?

Mijn inziens is overtraining een glijdende schaal en is een burn-out een ernstige vorm van overtraining. Burn-out is een fysieke en emotionele totale uitputting met een gebrek aan energie, interesse en vertrouwen als gevolg. Vaak is er sprake van depressie, faalangst, weinig zelfvertrouwen, een gevoel van niets kunnen.

De basis is dat het lichaam uit balans is bij overtraining, doordat er een disbalans is tussen belasting en belastbaarheid. In de sport bestaat de belasting uit trainingen en wedstrijden. Indien de trainingsbelasting langdurig toeneemt, zonder voldoende rust voor de sporter om te herstellen, is de kans op overtraining aanwezig.

Ook spelen mentale en sociale factoren een grote rol. Dit kunnen grote “life events” zijn, zoals scheiding, verhuizing, overlijden van een dierbare, maar ook dagelijkse beslommeringen zoals examenstress, ruzie, druk op het werk. Andere factoren zoals een lange reistijd, veel files, gebroken nachten in een gezin met jonge kinderen hebben ook een mogelijk negatieve invloed op het herstel. Vaak ontstaat overtraining niet (alleen) door een toename in de trainingsbelasting, maar met name door deze mentale en sociale factoren.

Soms zijn mensen echt opgebrand. Uitgeput , cynisch en gedemotiveerd. Mensen moet weer geleerd worden om in de toekomst hun lijf goed te onderhouden. Dat onderhoud kan – naast bijvoorbeeld mindfulness, yoga, wandelen, floaten – ook uit massage bestaan.

Zorgen voor een goede ademhaling. Ieder mens met een teveel aan spanning haalt versneld adem. Sommigen ademen wel 18 keer per minuut terwijl dit maar maximaal 10 keer mag zijn (8 keer is nog beter). Deze mensen hebben ook een verhoogde spierspanning. De masseur heeft natuurlijk “ goud in handen ” als het om het verhelpen van stress gaat, omdat een overspanning bijna altijd tot een verhoogde spiertonus leidt. Nek en schouders zijn het eerste aan de beurt als er stress om de hoek komt. Adrenaline geeft een vecht- of vluchtimpuls aan het lijf en dat zorgt ervoor dat we de schouders spannen en de nek strekken. Ook dat heeft weer gevolgen voor de ademhaling, want de nek- en schouderspieren zijn de hulpspieren van de ademhalingspieren. Voor massage moet men zich eerst kunnen ontspannen.

Voor masseurs en verzorgers is er een taak op het gebied van stressregulatie. Neem cliënten met stressklachten uiterst serieus. Vaak willen zij geen aansteller zijn en hebben ze de neiging om hun klachten te bagatelliseren. Ook hebben ze vaak een slecht contact met hun lichaam waardoor ze pijntjes of vermoeidheid minder voelen.